کد مطلب:28334
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
مراتب و درجات عقل را بيان فرمائيد؟
ج ) عقل داراي مراتب ودرجات و تقسيماتي به اعتبارات مختلفي باشد؛ از قبيل: 1- عقل بَدْوي؛مراد از عقل بَدْوي برخورد ابتدايي عقل با يك مسأله است. چنين عقلي خطاهاي بسياري دارد و گاهي بر خلاف احكام صريح دين حكم مي راند.با كمال تأسف ديده مي شود افراد با اتكا به چنين عقلي در مسائل ديني حكم مي رانند و عقل خويش را بر حكم ديني ترجيح داده و آن را ضدعقل مي خوانند. اين رويكرد بسيار خطر ناك و زمينه ساز آسيب هاي بزرگي مي باشد. 2- عقل مستقار؛ مقصود از عقل مستقر داوري خِردَ پس از ژرف كاوي هاي دقيق و همه جانبه با استفاده از ابزارهاي لازم و به كارگيري روش خاص تحقيق مي باشد. اين روي كرد بدون تخصص در دايره موضوعي كه انسان بر آن داوري مي كند امكان ندارد. در مثل مجتهد يا ولي فقيه كه در افتا از عقل و خِردَ خويش بهره مي بَرَد هرگز بدون تخصص در چهارده علم اسلامي معهود در حوزه هاي علميه وبدون مهارت در روش شناسي و فهم و استنباط نصوص ديني قادر به فتوادادن نيست. 3- عقل ظني؛ عقل ظني داوريِ نامبرهن و غير قطعي خِرَد است. اين گونه داوري ها در ميان آدميان بسيار رايج و معمول است و دربسياري از موارد بدون آن كه بر اساس براهين و حجت هاي قاطع به داوري بر خيزند نسنجيده و با اندك توجهي حكم مي رانند. اين نوع داوري ارتباط وثيقي با همان «عقل بَدوي» و نا مستقر دارد. 4- عقل قطعي؛ منظور از آن حكم قطعي و خلل ناپذير خِرَد است و آن نيز دو قسم است. الف) عقل قطعي بديهي؛ يعني احكام قطعي كه ذهن آدمي صرفاً باتصور صحيح موضوع و بدون نياز به تأمل و تحقيق صادر مي نمايد؛ مثل آن كه «اجتماع و ارتفاع نقيضين محال است». ب ) عقلي قطعي نظري؛عقل بدون بررسي و يافتن مباني و مقدمات قطعي پيشين قادر به صدور نتيجه قطعي نمي باشد. مثل حكم عقل به «حدوث جهان» كه بدون استنادبه صغري و كبراي قطعي ممكن نيست.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.